Nutukimo chirurgija: kokiais atvejais ji neišvengiama?

Lietuvoje ir visame pasaulyje sparčiai didėja sergančiųjų nutukimu skaičius. Pasak Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO), per pastaruosius keturis dešimtmečius nutukimas pasaulyje išaugo beveik tris kartus. Kai mitybos sureguliavimas, dietos ir fizinis aktyvumas nepadeda numesti svorio, tuomet rekomenduojama nutukimo chirurgija.

Kaip teigė „Endoklinika“ bariatrinės chirurgijos gydytojas, pilvo chirurgas med. dr. Olegas Deduchovas, nutukimo chirurgija, dažnai dar vadinama bariatrine arba metaboline chirurgija, apima virškinimo sistemos invazinius pokyčius, dėl kurių ne tik sumažėja svoris, tačiau ir pagerėja gretutinių ligų kontrolė bei gydymas.

„Bariatrinės operacijos rekomenduojamos, kai dieta ir fizinis aktyvumas nepadeda sumažinti svorio arba kai dėl antsvorio esti rimtų sveikatos problemų. Vienos operacijos, pavyzdžiui, Laparoscopic sleeve gastrectomy (liet. rezekcija/’„rankovė“), sumažina skrandžio tūrį, todėl apriboja suvalgomo maisto kiekį ir sumažina alkio jausmą. Kitos operacijos, pvz., Laparoscopic gastric by-pass (liet. „apylanka“), veikia kombinuotai, t.y. riboja maisto kiekį, mažina alkį ir organizmo gebėjimą įsisavinti riebalus ir kalorijas“, – paaiškino gydytojas.

Nutukimo chirurgija paprastai rekomenduojama tik po to, kai dieta ir fizinis aktyvumas nepadeda sumažinti svorio. Kai kuriais atvejais, pasak med. dr. O. Deduchovo, bariatrinė chirurgija gali būti labai efektyvi. Gydytojas pabrėžė, jog po operacijos pacientui svarbu nuolat sveikai maitintis ir reguliariai mankštintis, kad būtų užtikrinamas ilgalaikis rezultatas.

Nutukimas didina pavojingų ligų riziką

Esant didelio laipsnio nutukimui, galimos tokios gretutinės ligos kaip II tipo cukrinis diabetas, hipertenzija, miego apnėja, policistinių kiaušidžių sindromas, sąnarių artrozė ir kt.

Bariatrinė operacija atliekama, siekiant atsikratyti antsvorio ir sumažinti gyvybei pavojingų su nutukimu susijusių ligų riziką, tokių kaip:

• Onkologinės ligos, įskaitant krūties, gimdos ir prostatos vėžį;
  • Širdies ligos ir insultas;
  • Aukštas kraujo spaudimas;
  • Aukštas cholesterolio kiekis;
  • Nealkoholinė suriebėjusių kepenų liga (NAFLD) arba nealkoholinis steatohepatitas (NASH);
  • Miego apnėja;
  • II tipo cukrinis diabetas.

Kada rekomenduojama bariatrinė chirurgija

Pilvo chirurgas med. dr. O. Deduchovas teigė, jog nutukimas chirurgiškai gydomas, kai:

• paciento kūno masės indeksas (KMI) yra 40 arba didesnis, dar vadinamas super/morbidiniu nutukimu.
  • paciento KMI yra 35–39,9 ir yra rimtų su nutukimu susijusių sveikatos problemų:II tipo diabetas, aukštas kraujospūdis ar sunki miego apnėja.
  • kai kuriais atvejais taikoma endoskopinė bariatrinė procedūra, jei paciento KMI yra 30–34 ir yra rimtų su antsvoriu susijusių sveikatos problemų.

Prieš operaciją paprastai pacientui reikalingos papildomos konsultacijos  su šeimos gydytoju, dietologu, endokrinologu, psichologu, bariatriniu chirurgu, taip pat reikia atlikti kraujo ir skrandžio tyrimus. Po operacijos rekomenduojama laikytis dietos ir gyvenimo būdo pokyčių rekomendacijų, vartoti papildus bei vitaminus.

​Galimos komplikacijos

„Nutukimo operacijos pasižymi nedidele komplikacijų rizika, tačiau bariatrinė chirurgija, kaip ir bet kuri kita operacija, gali sukelti komplikacijas tiek trumpuoju, tiek ilgalaikiu laikotarpiu. Ankstyvų komplikacijų dažnis po bariatrinės operacijos prilygsta komplikacijų dažniui po laparoskopinės tulžies pūslės operacijos“, – sakė dr. O. Deduchovas.

Ankstyvomis komplikacijomis gali būti:

• Kraujavimas
  • Infekcija
  • Reakcijos į anesteziją
  • Trombembolinės komplikacijos
  • Pneumonija
  • Anastomozės nesandarumas
  • Ypač retai – mirtis

Vėlyvos komplikacijos:

• Žarnyno nepraeinamumas
  • Dempingo sindromas – būklė, sukelianti viduriavimą, veido paraudimą, galvos svaigimą, pykinimą ar vėmimą
  • Tulžies pūslės akmenligė
  • Išvaržos
  • Mažas cukraus kiekis kraujyje, vadinamas hipoglikemija
  • Malabsorbcija
  • Opos
  • Vėmimas
  • Refliuksas
  • Pakartotinos operacijos ar procedūros poreikis
  • Ypač retai – mirtis

Ką svarbu žinoti apie bariatrinę operaciją

Bariatrinė operacija atliekama ligoninėje, taikant bendrąją nejautrą. Abdominalinės chirurgijos gydytojo teigimu, šiandien dauguma bariatrinių operacijų atliekamos laparoskopiškai, todėl išvengiama didelių operacinių pjūvių. Operacija paprastai trunka apie 1–2 valandas. Po operacijos pacientas perkeliamas į intesyvios slaugos palatą, kur medicinos personalas stebi jo būklę. Priklausomai nuo operacijos ir individualių organizmo savybių, pacientas lieka ligoninėje 1–3 dienas.

Po operacijos paprastai leidžiama gerti iškart, bet neleidžiama valgyti 1–2 dienas. Nuo antros paros leidžiama valgyti tyres ir labai minkštą maistą, o po mėnesio grižtama prie įprasto maisto.

„Svarbu laikytis bariatrinio chirurgo, bariatrinės slaugytojos ir dietologo sudaryto mitybos plano, kiek ir ko galima valgyti ir gerti. Taip pat atliekami klinikiniai ir laboratoriniai tyrimai bei subjektyvių pojūčių vertinimas. Sveikatos rodiklių aktyvus stebėjimas vyksta pirmuosius kelis mėnesius po operacijos ir gali tęstis iki dviejų metų“, – paaiškino med. dr. O. Deduchovas.

Bariatrinės operacijos tipai

1. 1. Laparoskopinė skrandžio apylanka (Roux-en-Y gastric bypass) – netenkama apie 33% bendro svorio
  2. Laparoskopinė skrandžio rezekcija (‘’sleeve’’/’’rankovė’’) – apie 25% bendro svorio
  3. Endoskopinė skrandžio plastika (Endoscopic sleeve gastroplasty) – apie 18% bendro svorio
  4. Skrandžio balionas – apie 6-12% bendro svorio

Pasak gydytojo, kiekvienas bariatrinės chirurgijos tipas turi savo privalumų ir trūkumų. Apie juos išsamiai gali papasakoti bariatrinis chirurgas ir rekomenduoti pacientui tinkamiausią operacijos tipą.

Roux-en-Y gastric bypass (skrandžio apylanka).

Ši operacija yra labiausiai paplitęs nutukimo gydymo būdas, taikomas jau apie 40 metų. Ši operacija taip pat atliekama po buvusių neefektyvių nutukimo operacijų. Veikimo mechanizmas – dėl sumažinto skrandžio (iki 30–50ml arba maždaug graikinio riešuto dydžio, kai įprasta skrandžio talpa apie 1200–1500ml) ribojamas maisto kiekis, kuris suvalgomas vienu kartu, ir sumažinamas riebalų bei kalorijų įsisavinimas. Suformuojama apylanka, maistas patenka į nedidelį skrandį, po to į plonąją žarną, aplenkdamas didžiąją skrandžio dalį ir pirmąją plonosios žarnos dalį. Todėl maistas patenka tiesiai į vidurinę plonosios žarnos dalį, kur pradedamas virškinti.

Laparoscopic sleeve gastrectomy – skrandžio rezekcija, „rankovė“.

Operacijos metu pašalinama apie 80 proc. skrandžio, paliekant ilgą vamzdelį primenantį skrandį. Šis mažesnis skrandis taip pat gamina mažiau apetitą reguliuojančio hormono grelino, kuris sumažina norą valgyti.

Endoskopinė skrandžio plastika (Endoscopic sleeve gastroplasty)

Prieš keletą metų atsirado ir sparčiai populiarėja skrandžio mažinimo operacijų modifikacija – endoskopinė skrandžio plastika, kuri pasižymi dar mažesniu invazyvumu ir yra atliekama be jokio pjūvio. Pasak gydytojo, tokios operacijos Europoje pradėtos atlikti prieš maždaug penkerius metus ir jau yra išoperuoti tūkstančiai žmonių, tačiau Baltijos šalyse endoskopinė skrandžio plastika – naujovė. Lietuvoje šios operacijos atliekamos nuo 2022 metų, klinikiniai endoskopinės skrandžio plastikos rezultatai yra labai palankūs.

Mokslininkai jau kelerius metus analizuoja ir stebi naująjį metodą, o rezultatai rodo, jog tokios operacijos, įvertinant mažą invazivumą, saugumą ir klinikinį efektyvumą, yra labai perspektyvios.

Kokio tipo svorio mažinimo operacija jums tinkamiausia, priklauso nuo jūsų konkrečios situacijos. Chirurgas atsižvelgia į daugelį veiksnių, įskaitant KMI, mitybos įpročius, GERL, kitas sveikatos problemas, ankstesnes operacijas ir su kiekviena procedūra susijusią riziką.Gydytojo teigimu, kiekvienam pacientui atskirai yra įvertinama chirurginio gydymo galimybė, o kai kuriais atvejais implantuojamas skrandžio balionas.

Specialios medžiagos balionas skrandyje užpildomas skysčiu, jis užima apie 500 ml skrandžio tūrio. Dėl to žmogus suvalgo mažiau maisto ir svoris ima mažėti. JAV gamintojo balionai yra vieninteliai rinkoje, kurie skirti veikti skrandyje netgi 12 mėnesių.

Ką svarbu žinoti po bariatrinės operacijos

Chirurgo dr. O. Deduchovo teigimu,bariatrinės operacijos turi ilgalakį poveikį – netenkama iki 70 proc. antsvorio, otinkamai laikantis rekomendacijų, pavyksta išlaikyti norimą svorį ilgą laiką.

„Efektas priklauso nuo operacijos tipo ir paciento gyvenimo būdo bei dietos įpročių pasikeitimo. Po bariatrinės operacijos svarbu laikytis visų suplanuotų gyvenimo būdo ir mitybos rekomendacijų. Retais atvejais svoris nekrenta arba krenta nepakankamai, jeigu nesilaikoma dietos ir fizinio aktyvumo rekomendacijų. Nutukimo operacija taip pat gali pagerinti gebėjimą atlikti įprastą kasdienę veiklą, pagerėja paciento gyvenimo kokybė“, – kalbėjo gydytojas pilvo chirurgas.

Svarbu atminti, jog bariatrinė operacija gali pagerinti sveikatos būklę arba pilnai išgydyti šias su antsvoriu susijusias ligas:

• Širdies liga
  • Aukštas kraujo spaudimas
  • Aukštas cholesterolio kiekis
  • Miego apnėja
  • II tipo cukrinis diabetas
  • Gastroezofaginio refliukso liga (GERL)
  • Osteoartrito sukeltas sąnarių skausmas